تصویر لودر

پیام ریاست دانشکده به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران(سبا)؛

💠 زنان پیشگامان حفظ سلامت و ترویج آن هستند

💠 به گزارش وبدا-اسدآباد، دکتر الهه عزتی رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران( سبا) در پیامی، زنان را پیشگامان حفظ سلامت و ترویج آن عنوان کرده و افزود: این زن سالم و توانمند است که می‌‌تواند سلامتی و نشاط را به جامعه تسری بخشد.

💠 در این پیام آمده است؛ سلامت یک نیاز اساسی است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از سلامت را حقی اساسی برای همه افراد، دانسته است.

جنسیت یکی از عوامل مؤثر بر سلامت است و زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، پایه‌های اصلی سلامت خانواده و محور اساسی سلامت، رشد، پویایی و اعتلای جامعه و نسل‌های آینده را تشکیل می‌دهند. چه بسا زنان پیشگامان حفظ سلامت و ترویج آن هستند و این زن سالم و توانمند است که می‌تواند سلامتی و نشاط را به جامعه تسری بخشد.

در دو سال اخیر؛ همه گیری کووید-۱۹ چهره جهان متغیر کرده است و زنان بیش از مردان بار عواقب روانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از این همه گیری را بدوش می‌کشند و تأثیر طولانی مدت همه گیری، بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان بیشتر بوده، چنانچه می‌تواند آسیب‌های جدی به آنان، خانواده و جامعه وارد نماید.

اگر چه همه افراد تحت تاثیر نگرانی، اضطراب و خستگی روانی ناشی از پاندمی کووید-۱۹ هستند، ولی میزان عوارض جدی روحی، روانی و جسمی این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.

در این میان پوشیده نیست غرایز و عواطف زنان در طول تاریخ باعث شده که نقش مراقبت و حمایتگر در جامعه اغلب معطوف به آنان باشد و زنان پیام آور اصلی سلامت در خانواده بوده و از تلاش آنان است که امکان تبدیل ” هر خانه به یک پایگاه سلامت ” می‌تواند فراهم شود.

در شرایط کنونی کارکنان نظام سلامت از بهورز و مراقب و ماما و پرستار و نیروهای خدماتی کادر تخصصی بیمارستان‌های کشور که اکثریت آنان را زنان تشکیل می‌دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجهند.

از این فرصت برای قدردانی از کلیه همکاران عزیزم، که جان بر کف، با رویی گشاده، اراده‌ای آهنین، عزمی راسخ و قلبی مملو از مهربانی، شبانه روز برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم شریف شهرستان تلاش می‌کنند، به ویژه بانوان فداکار نظام سلامت که فشار مضاعفی را تحمل می‌‌کنند بهره می‌برم و به روان پاک بانوان شهید مدافع سلامت درود می‌فرستم و همدردی خود را با خانواده‌های آنان اعلام می‌دارم.

فراموش نکنیم که زنان برای گذار از این دوره سخت زندگی خود نیازمند آگاهی، هشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه هستند. لذا از همه عزیزان به ویژه مسئولین سازمان‌های دولتی و غیردولتی که شرایط بانوان ایران را در دوره کنونی درک نموده و همسران و مادران و خواهران و زنان هموطن خود را در عبور از این مرحله سخت یاری می‌کنند، نیز قدردانی می‌نمایم.

دکتر الهه عزتی
رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد

Loading

فهرست