تصویر لودر

برگزاری همایش روز جهانی ایمنی غذا

 

در این همایش که در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد دکتر علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان، با تأکید بر اینکه قطار تولید در استان با سرعت مطلوبی در حال حرکت است اظهار کرد: در حوزه صنعت توجه به تولید و محصولات دانش‌بنیان متمرکز شده است و فرآوری محصولات کشاورزی با چند رویکرد خاص دنبال شده که هم در تحقق شعار سال و هم در توسعه همه جانبه استان گام‌های بزرگی محسوب می‌شوند.

استاندار همدان ادامه داد: در کشت گلخانه‌ای کنترل سموم محور کار قرار گرفته تا سلامت هم‌استانی‌ها در اولویت باشد همچنین در موضوع صادرات با توجه به استانداردهای بین‌المللی اقدامات مؤثری نظیر صدور گواهی سلامت صورت گرفته تا توجه بیشتری در این حوزه انجام شود و بیش از پیش رونق تولید و صادرات را در استان همدان شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: توجه ویژه به مسأله سلامت و ایمنی غذایی در سلامت جامعه بسیار مهم و اثرگذار است. از این رو در بخش‌های مختلفی از جمله سلامت محور کردن تولیدات کشاورزی و تأمین سلامت نان در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر احمد شانیان مدیرکل سازمان صمت در استان همدان نیز در این همایش با بیان اینکه استان همدان در عرصه‌های مختلف به سرعت در حال توسعه است اظهار کرد: خوشبختانه این از مدیریت صحیح و بجا در استان است.

وی افزود: مواد غذایی و تجهیزات پزشکی از جمله محورهای رونق و توسعه است اما امروز از استان همدان به عنوان قطب تولید دارو در غرب کشور نیز یاد می‌شود.

مدیرکل سازمان صمت در استان همدان ادامه داد: با طرح مطالعاتی انجام شده، یکی از ظرفیت‌های خاص توسعه استان، دارو شناخته شده و اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورده که افتتاح شرکت‌های جدید دارویی و تولیدکننده تجهیزات پزشکی از آن جمله است.

در ادامه دکتر محمدمهدی مجذوبی رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن تبریک این روز به همه فعالان و تولیدکنندگان عرصه غذا اظهار کرد: وقتی از مولفه‌های سلامت صحبت می‌کنیم قطعاً باید نگاهی به موضوع غذا داشته باشیم و از نقش غذا در بروز بیماریهای غیرواگیر غافل نباشیم.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی و محصولات فرآوری شده دو محور اصلی غذا هستند عنوان کرد: بهداشت مواد غذایی سالانه بر سلامت میلیونها نفر اثرات جدی دارد و عمدتا در کشورهایی که از نظر بهداشتی در رده‌های پایین تری هستند بیشترین مشکلات را از ناحیه بهداشت مواد غذایی و بیماری‌های آن دارند.

دکتر رستمی معاون غذا و داروی دانشگاه نیز در این همایش با اشاره به تاریخچه شکلگیری روز ایمنی مواد غذایی اظهار کرد: روز ایمنی مواد غذایی در سال ۲۰۱۸ توسط سازمان ملل تصویب شده و تاکید شده توسط همه سازمان‌های زیر مجموعه سازمان ملل حتی کشورهای غیر عضو و موسسات خیریه مورد توجه باشد.

وی تشریح کرد: اهمیت غذا به حدی بالاست که کشورها در دو قسمت امنیت غذایی و مواد غذایی تشکل‌های رسمی و غیر رسمی شکل می‌دهند و برنامه‌ریزی‌های متنوعی در جهت تولید، نظارت و پایش دارند.

لازم به ذکر است در این جلسه دکتر رسول اسدی منش مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد نیز حضور داشتند.

در پایان این مراسم استاندار همدان با همراهی مدیران استانی از غرفه‌های تولید و عرضه مواد غذایی سالم که در حاشیه همایش برپا شده بود بازدید کردند.

Loading

فهرست