تصویر لودر

مقاله رئیس و معاون آموش، تحقیقات و فرهنگی دانشجویی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد با عنوان “بررسی خشونت خانگی، اعتیاد به مواد مخدر و تاب آوری در برابر خودکشی در مادران دارای فرزند معلول” منتشر شد





مقاله پژوهشی سرکار خانم دکتر الهه عزتی رئیس دانشکده و جناب آقای دکتر مجید براتی معاون آموزش، تحقیقات و فرهنگی دانشجویی دانشکده با عنوان “بررسی خشونت خانگی، اعتیاد به مواد مخدر و تاب آوری در برابر خودکشی در مادران دارای فرزند معلول” در مجله معتبر و بین المللی Frontiers in public health با ضریب تاثیر ۵.۲ منتشر شد.

در این مقاله به این موضوع اشاره شده بود که مادران دارای فرزند معلول از جمله مهم ترین گروه هایی هستند که در معرض خشونت خانگی قرار دارند و خشونت خانگی به شدت بر سلامت جسمی و روانی این مادران تأثیر گذار بوده و متعاقباً بر اعتیاد آنها به مواد مخدر و خودکشی موثر است. این مطالعه مقطعی در مرکز و غرب ایران با شرکت ۲۶۷ مادر دارای فرزند معلول انجام شده بود. نتایج این مطالعه نشان داد که یک همبستگی مثبتی بین خشونت خانگی و سوء مصرف مواد و همچنین یک همبستگی منفی بین خشونت خانگی و تاب آوری خودکشی وجود دارد. همچنین متغیرهایی مانند شدت ناتوانی کودکان، تحصیلات، وضعیت مالی و درگیری پدران پیش‌بینی‌کننده‌های خشونت خانگی بودند. نویسندگان مقاله بر این موضوع تاکید نموده بودند که مادران دارای فرزند معلول سطوح متوسط خشونت خانگی را گزارش کردند که به شدت بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر می گذارد و منجر به وابستگی به مواد مخدر و خودکشی می شود. بنابراین اجرای برنامه ریزی جامع و حمایت گسترده برای کاهش خشونت خانگی علیه آنان ضروری است. این مسئله می تواند علاوه بر افزایش سلامت جسمی و روانی مادران و در نهایت کیفیت کلی زندگی‌ آنها را نیز بهبود ببخشد.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2023.1223896/full

مدیریت روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد

 

 

Loading

فهرست